سه شنبه ۰۱ آبان ۰۳

كاهش آلارم كاذب در دوربين مداربسته

۸۲ بازديد

كاهش آلارم كاذب در دوربين مداربسته

 

آلارم هاي كاذبي كه به صورت پي در پي در يك سيستم مداربسته اتفاق مي افتند مي توانند مزاحمت فراواني ايجاد كنند. براي مثال تصور كنيد كه اين امر چه مقدار مي تواند در نيمه شب و هنگامي كه خواب هستيد آزار دهنده باشد. همچنين اين امر باعث مي شود تا تشخيص آلارم واقعي از كاذب نيز دشوار باشد. اكثر آلارم هاي كاذب در سيستم هاي نظارت تصويري ناشي از خطاي كاربري است و 97? از تمام آلارم ها غيرواقعي خواهند بود. حال سوال اينجاست كه چگونه مي توان ميزان اين آلارم ها را كاهش داد.
معمولا آلارم هاي كاذب بر اثر فعالسازي قابليت هاي پردازش تصوير همچون تشخيص نفوذ، تشخيص عبور از خط و ... اتفاق مي افتند. به همين دليل در اين مطلب سعي كرده ايم كه به بررسي هر كدام به صورت جداگانه بپردازيم.

 

 

تشخيص حركت Motion Detection

كاربران اغلب تصور مي كنند كه سيستم تشخيص حركت تنها افراد يا وسايل نقليه را تشخيص مي دهد، اما متأسفانه چنين نيست، و بعضي اوقات سوژه هاي طبيعي ديگر مانند ورود حيوانات به مكان مورد نظر يا افتادن برگ درختان نيز باعث فعال شدن اين سيستم و به صدا در آمدن آلارم مي گردد. اين به اين دليل است كه دستگاه ضبط DVR تصاوير را به صورت الگوريتم ميبيند و زماني كه تغييري در اين الگوريتم رخ مي دهد DVR آن را به عنوان حركت مي شناسد.
به منظور جلوگيري از اين امر بهتر است تنظيمات مربوط به سيستم تشخيص حركت در دوربين مداربسته خود را به درستي انجام دهيد. براي مثال مي توانيد حساسيت Sensivity آن را كاهش دهيد و يا براي شرايط روز و شب هر كدام به صورت جداگانه تنظيمات را انجام دهيد. همچنين مي توانيد آن را براي مناطقي كه پر تردد است غيرفعال نماييد.

تشخيص نفوذ Intrusion detection

فرض كنيد دوربين مداربسته اي را در جلوي درب ورودي منزل خود نصب نموده ايد و قابليت تشخيص نفوذ را براي آن فعال كرده ايد. هر بار كه سايه ابرها از روي دوربين رد مي شود آلارم به صدا در مي اآيد و شما فكر مي كنيد كه شخصي پشت در است. براي جلوگيري از اين مسئله بهتر است 4 فاكتور مهم را در نحوه تنظيمات اين قابليت در نظر بگيريد:
1.
منطقه مورد نظر
2. حد آستانه Threshold
3.
حساسيت Sensivity
4.
سايز ي كه براي سوژه در دستگاه تعريف مي كنيد
حال براي اينكه تشخيص دهيد كه مقادير هر كدام را بر چه اساسي تعيين كنيد مي توانيد ابتدا تنظيمات معمولي و ارقام پايه را براي دستگاه خود تعيين نموده و سپس بعد از چند روز به بررسي آلارم هاي رخ داده بپردازيد. براي مثال از بين آلارم هاي رخداده ي واقعي مي توانيد ابعاد سوژه هايي را كه منجر به فعال شدن آلارم مي گردند را تشخيص دهيد. همچنين با بررسي آلارم ها متوجه مي شويد كه اكثر آلارم ها بر اثر حركت حشرات نور چراغ ماشين ها و ... است بنابراين مي توانيد طبق اين موارد حد آستانه و يا حداقل زمان مورد نياز براي به صدا در آمدن آلارم را تعيين نماييد.
مورد آخري كه باقي مي ماند تعيين ميزان حساسيت يا Sensivity است كه نسبت به بقيه موارد پيچيده تر است. معمولا انتخاب عدد 30 براي آن مي تواند كافي باشد.

عبور از خط line crossing

استفاده از قابليت عبور از خط نيز از جمله مواردي است كه منجر به ايجاد آلارم هاي كاذب مي گردد. خب سوالي كه پيش مي آيد اين است كه چرا با وجود قابليت تشخيص نفوذ، از عبور از خط استفاده كنيم كه منجر به افزايش آلارم هاي كاذب شود. خب پاسخ اينجاست كه بعضي مواقع پيش مي آيد كه فردي وارد نقطه مورد نظر شما شده و سريعا در كمتر از زمان آستانه كه در تشخيص نفوذ تعريف كرده ايد از آن خارج مي گردد. در اينجا قابليت تشخيص نفوذ با شكست مواجه مي گردد و بهتر است از قابليت ديگري مانند عبور از خط استفاده نماييد.
در اين قابليت نه تنها مي توانيد جهت ورود يا خروج سوژه را به محل تعريف كنيد بلكه مي توانيد ميزان حساسيت را نيز تعيين كنيد.

 

  1. دوربين مداربسته هايك ويژن
  2. دوربين مدار بسته هايك ويژن
  3. دوربين مدار بسته
  4. قيمت دوربين مدار بسته
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.