سه شنبه ۰۱ آبان ۰۳

دوربين مداربسته Dark Fighterx هايك ويژن / ديد در شب دوربين مداربسته

۵۸ بازديد

 دوربين مداربسته Dark Fighterx هايك ويژن / ديد در شب دوربين مداربسته

طبق بررسي هاي صورت گرفته حدود هفتاد درصد از جرايم در شب اتفاق مي افتند. بنابراين براي ايجاد امنيت بيشتر در هنگام شب شركت هايك ويژن با ارتقا محصولات و ارائه دوربين هايي با قابليت هاي پيشرفته راهكارهاي مناسبي را ارائه داده است. اين محصولات همچنين قادرند تا اطلاعاتي نظير ويژگي هاي دقيق ظاهري، رنگ لباس، اندازه قد فرد، شماره پلاك، رنگ و نام تجاري يك وسيله نقليه و ساير جزئيات ممكن را نيز تشخيص دهند.

تا قبل از سال 2013 اولين نسل از دوربين هاي مدار بسته قديمي از نور مادون قرمز IR براي بهبود كيفيت تصوير در نور كم استفاده مي كردند. در سال 2013 شركت هايك ويژن نسل دوم دوربين هاي مدار بسته خود را با نام دوربين هاي Darkfighter به بازار عرضه كرد. از آن زمان تا به حال شركت همواره در مبحث ارتقا كيفيت و روشنايي تصاوير، كاهش نويز و كيفيت رنگ ها در تصاوير به دنبال راه حل هاي اساسي و موثر تري بوده است. به طور خلاصه دوربين هاي DarkFighter داراي سنسور و ديافراگم بزرگتري نسبت به دوربين هاي قديمي بوده و تكنولوژي كنترل هوشمند در آنها پيشرفته تر است. اين امر منجر به افزايش كارايي اين دوربين ها در هنگام شب و در محيط هاي كم نور مي شود. با ارتقا ويژگي ها و قابليت هاي سخت افزاري در كنار توسعه نرم افزاري آن، شاهد كاهش چشمگيري در ميزان نويز در تصاوير در محيط هاي كم نور هستيم. با كاهش نويز همچنين حجم فايل هاي مربوط به تصاوير نيز كاهش يافته و  ذخيره و فشرده سازي آنها آسانتر مي گردد.

حال اين شركت به تازگي از نسل سوم دوربين هاي مداربسته خود با نام DarkFighterX رونمايي كرده است. اين دوربين ها تواناي بالايي در ارائه تصاوير با كيفيت دارند. در مقايسه با سري قبلي اين نوع از دوربين ها، سري جديد يعني دوربين هاي DarkFighter-X در شرايط نزديك به تاريكي مطلق ( 0/001 lux) تصاوير رنگي و شفاف با حداقل نويز ارائه مي كنند. تكنولوژي موجود در سري دوربين هايك ويژن DarkFighterX در واقع شبيه سازي از نحوه تصوير سازي در شبكيه چشم انسان است كه به طور مستقلي پردازش رنگ و روشنايي زمينه تصوير را انجام مي دهد. در شبكيه چشم انسان، دو نوع از سلول هاي مخروطي و استوانه اي وجود دارند. اين دو نوع سلول كه حساس به نور هستند به طور مستقل عملكرد هاي مختلفي در تشكيل تصوير و ارائه آن به ما انجام مي دهند. سلول هاي استوانه اي به نور و روشنايي حساس هستند در حالي كه سلول هاي مخروطي به مغز توانايي ديدن رنگ ها را مي دهند.

نحوه عملكرد دوربين هاي DarkFighter-X نيز به همين منوال و مانند عملكرد چشم انسان است. اين دوربين ها داراي طراحي نوآورانه اي از سنسورهاي زوج يا دوتايي هستند كه  يك سنسور به تصويربرداري در نور مادون قرمز IR اختصاص دارد و تضمين كننده روشنايي تصوير است. از سويي، سنسور ديگر براي نور مرئي مورد استفاده قرار مي گيرد كه وظيفه ارائه رنگ ها را به صورت زنده بر عهده دارد. دوربين هاي Darkfighter-X هايك ويژن مي توانند در پايين ترين سطح نور موجود در محيط (0.001 lux با توجه به كاتالوگ محصول) تصاويري رنگي ارائه كنند. اين دوربين ها از فرمت هاي فشرده سازي هوشمند نظير H.265+ هايك ويژن پشتيباني مي كنند كه به شدت به كاهش مصرف پهناي باند و صرفه جويي در فضاي ذخيره سازي داده ها كمك مي كند. در حال حاضر نيز، با وجود ادغام هوش مصنوعي و الگوريتم Deep Learning در اين  محصولات به طور قابل توجهي دقت نرم افزاري و عملكردهاي هوشمند در آن نظير تشخيص نفوذ، شناسايي عبور خط، تشخيص بدن انسان و رديابي خودكار و … بهبود يافته است.

ويژگي هاي فني دوربين DarkFighterX

از جمله ويژگي هاي فني دوربين مدار بسته DarkfighterX مي توان به موارد زير اشاره نمود:

  • رزولوشن 1080p يا 2 مگاپيكسلي
  • لنز وريفوكال با زوم اپتيكال 25x
  • عملكرد روز و شب با فيلتر IR cut
  • سنسورهاي زوج ½.8 اينچي و سنسور IR CMOS
  • داراي قابليت ضد مه و گرد غبار Defogهايك ويژن
  • فشرده سازي  H.264 و  H.265 هايك ويژن
  • و….

ويژگي هاي هوشمند شامل:

  • تشخيص هوشمند (Smart Detection)
  • تشخيص نفوذ هايك ويژن (Intrusion Detection)
  • تشخيص عبور از خط (Line Crossing Detection)
  • تشخيص ورود به منطقه خاص (Region Entrance Detection)
  • تشخيص خروج از منطقه خاص (Region Exiting Detection)
  • شناسايي چهره هايك ويژن (Face Detection)
  • تعقيب هوشمند سوژه هايك ويژن (Smart Tracking)
  • تعقيب خودكار (Auto Tracking)
  • كدگذاري ROI براي جريان هاي ويدئويي main stream, sub-stream and third stream براي 8 منطقه جداگانه
  • و

كاربرد هاي دوربين مدار بسته DarkFighterX

قابليت هاي يك سيستم مداربسته بايد در هنگام ارائه تصاوير در شب و تاريكي ارتقا يابد، زيرا بسياري از مسائل امنيتي و مبارزه با جرائم در هنگام شب رخ مي دهند. برنامه هاي كاربردي موجود در اين دوربين و فناوري هاي پيشرفته آن به طور گسترده اي در دسترس كاربران قرار دارد كه مي توان از آنها براي تامين امنيت گذرگاه ها، خيابان ها، كوچه ها و همچنين فروشگاه ها و … بهره برد. در نگاه اول، اين دوربين ها مي توانند كاربرد هاي فراواني در پيشگيري از وقوع جرم داشته باشند. در ادامه به برخي از اين موارد اشاره مي كنيم:

  • پوشش مناطقي از شهر كه پس از تاريكي احتمال وقوع جرم در آنها افزايش مي يابد شامل پياده رو و خيابان ها، كوچه ها، مغازه ها و
  • پوشش مناطق گردشگري و پر بازديد مانند رودخانه ها، درياچه ها و سواحل، جنگل ها، ميدان هاي عمومي، بناهاي تاريخي و
  • مكان هايي مانند بنادر، نيروگاه هاي برق و ديگر نيروگاه ها، خطوط راه آهن، فرودگاه ها و ديگر پايگاه هاي مسافرتي و مرزهاي بين المللي نمونه هاي ديگري از مكان هايي هستند كه مي توان دوربين هاي دارك فايتر را جهت افزايش امنيت در آنها نصب نمود.

دوربين مدار بسته تياندي

 دوربين حارس    

 

ICR در ديد در شب دوربين مداربسته

دوربين هاي مدار بسته قادرند در هر شرايطي از روز، چه در نور زياد و چه در نور كم  و شب، تصاويري با كيفيت مناسب ارائه دهند. كيفيت تصاوير در شرايط كم نور به طور قابل توجهي با استفاده از فيلتر هاي مخصوص تعبيه شده در دوربين هاي مدار بسته بهبود يافته است. در ادامه به بررسي نحوه عملكر اين فيلتر ها مي پردازيم.

فيلتر ICR يا به اصطلاح IR-Cut filter Removable درواقع يك شاتر مكانيكي است كه معمولا از يك موتور كوچك، فيلتر هاي حساس به نور مادون قرمز و پنل هاي شيشه اي تشكيل شده است. مقايسه تصاوير موجود در دوربين هاي مداربسته ديد در شب، در هنگام وجود و عدم وجود فيلتر ICR، تفاوت چشمگيري از لحاظ كيفيت دارند.

 

برخلاف چشم انسان كه تنها در نور مرئي توانايي ديد دارد، سنسورهاي سيليكوني موجود در دوربين مداربسته نسبت به طيف نور مرئي و همچنين طيف هاي نزديك به نور مادون قرمز نيز حساس است. اين حساسيت باعث مي گردد كه سنسور دريافت تصوير حتي در نورهاي ضعيف كه چشم انسان به سختي توانايي ديد دارد، تصاويري با كيفيت مناسب ارائه دهد. همانقدر كه حساسيت نسبت به طيف نور مادون قرمز در طول شب براي ارائه تصاوير با كيفيت مفيد است، اما در طول روز باعث كاهش كيفيت تصاوير و بهم ريختگي رنگ ها و ايجاد نويز در آن مي گردد.  بنابراين دوربين نيازمند فيلتري براي جلوگيري از رسيدن نور مادون قرمز به سنسور در طول روز مي باشد. اين فيلتر ما بين سنسور و لنز دوربين قرار مي گيرد و در شب و يا در شرايط كم نور، جهت شكل گيري تصاوير با كيفيت و رسيدن نور مادون قرمز به سنسور كنار مي رود. زماني كه فيلتر كنار رود دوربين شروع به ارسال تصاوير به صورت سياه وسفيد مي كند.

وجود فيلتر هاي ICR در دوربين هاي مداربسته در هر مكاني مفيد فايده هستند. از دوربين هاي كنترل ترافيك گرفته تا دوربين هاي نظارتي موجود در سطح شهر از ويژگي فيلتر ICR جهت ارائه تصاوير با كيفيت در طول روز و شب بهره مي برند.

دوربين مداربسته اسپيد دام

دوربين داهوا

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد